Träning

Då har jag varit iväg igen och tränat med Anna.

Detta blev andra gången denna veckan som vi var iväg, ungefär det vi försöker att hålla hade vi tänkt. Känns som det är alldeles lagomt, speciellt för mig som nybörjare ( eller man kanske hellre ska kalla ombörjare ).

Dock måste jag medge att jag är lite besviken på mig själv för även om jag tar tyngre vikter och mer gånger än vad jag gjort förut så får jag ingen träningsvärk. Nu har jag höjt vikterna igen på de flesta träningarna där det började bli för lätt men fortfarande inget. Det är väl lite att jag känner av armarna men annars så känns det nästan inget alls.

För jag vet ju att jag tar i och så och det är ju som sagt ett jobbigare program än vad jag haft tidigare gånger, när jag fått träningsvärk. Men det viktiga är ju att det både syns, om än väldigt lite, och känns att man mår bättre och orkar mer.

Har himla roligt när jag tränar med Anna så är himla glad jag skaffade kortet.

Skulle ju ha varit smart och vägt mig innan jag satte igång och tränade egentligen men det glömdes bort.




Kommentarer
Postat av: Rävfan

Hur ofta går du och höjer vikterna? Och med hur mycket?

2010-03-13 @ 01:35:30
URL: http://fuchs.blogg.se/
Postat av: Evelina

Nu har vi bara varit igång i 5 veckor så har bara höjt denna gången eftersom jag inte kännde av det jag hade i princip och då med ett snäpp så att säga. Nästa gång blir det att lägga på fler upprepningar innan jag byter tyngd. :D

2010-03-13 @ 09:46:06
URL: http://lifeofeve.blogg.se/
Postat av: Emelie

Du ska inte alls hålla på och väga dig. Om du styrketränar kommer du få mer muskler och alltså gå upp i vikt, så det är inte särskilt motiverande att ständigt väga sig då. Mät med måttband istället. :)



Ett annat tips med vikterna är att köra två veckor med så tunga vikter du bara orkar och köra få repetitioner, förslagsvis 8x3. Sen kör du två veckor med lite lättare vikter och fler repetitioner, förslagsvis 3x15. (Alternativt 3x12.)



Kom även ihåg att byta ut passen efter ca 2-3 månader, annars kommer det förmodligen börja kännas tråkigt vilket leder till att du blir omotiverad, samt att kroppen vänjer sig vid övningarna, vilket gör dem mindre effektiva. Därför är även ovanstående förslag på ett alternerande mellan vikter väldigt bra, då vänjer sig inte kroppen lika lätt. :)

2010-03-14 @ 12:35:42
Postat av: Evelina

Emelie:

Ja nej men tänkte mer på så att jag har en utgångsvikt så att säga så man vet vart jag började. Hade tänkt med måttband oxå så man ja kan ha lite statistik över det hela.



Åhå det lät intressant. Det ska jag ta och ha i åtanke hörrududu :D

Jo risken för det är ju ganska stor så ska nog ta och testa.

Men du har ingen aning om varför jag inte får nån träningsvärk alls??



2010-03-14 @ 12:42:32
URL: http://lifeofeve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0