For my own

Pratade med min handläggare på LSS igår, dom kommer att godkänna min ansökan om boendestöd.

Även därifrån som jag fått godkännt Tandläkarkortet som jag fick i förrgår.

Men vad innebär då boendestödet? Jo jag ska vara så snäll att jag berättar här, iaf vad det blir för vår del. Boendestöd är något som till viss mån anpassas utefter de sökande och deras behov i hemmet. Vi ska få hjälp med städning då det är ett stort problem och pga våra diagnoser så förblir det ett problem.

Många kan säkert tycka att ja men det är ju bara att rycka upp sig och göra, men då skulle jag vilja rekomendera att man tar reda på fakta först. Det är ju främst ADDn för oss som ger dom största problemen med att tex komma igång och att gå från tanke till handling, sedan att jag har Autism liknande tillståndet ( lättare version av Aspberger ) och att Per har Aspberger syndrom gör att problem  försvåras yttligare. Det har inte att göra med inteligens ( om nu någon är så dum att dom får för sig det ) för som jag har sagt tidigare så har både Per och jag en BRA bit över vad som är normalt på den fronten, vilket inte är helt ovanligt för dessa diagnoser.

Varför det är så svårt att tex komma igång vet vi inte och det är sådant som varierar från individ till individ så ingen kan riktigt säga hur man ska göra för att åtgärda det heller. Medecin har en tendens att kunna hjälpa dock och släppa dom spärrarna som finns.

Lite jobbigt är alla fördommar och förutfattade meningar som finns i och med diagnoser, visserligen så handlar ju de om okunskap och i vissa fall ren idioti. En sak är ju just det där med inteligens och att en del tror man är dum bara för att man har diagnoserna eller bara för att vissa saker inte riktigt funkar för en. Men jag antar att det är som med det mesta, folk är rädda för det dom inte förstår. Tack och lov börjar ju kunnandet i överlag att öka i vårt samhälla angående det här med diagnoser och liknande.



Lite jobbigt är det oxå att inte riktigt kunna förklara varför på en del saker som tex det här med att städa. För många är det en sådan lätt sak och en vardagsgrej som går av ren aoutomatik men för oss är det ett stort projekt, ett arbete rent av. Det är klart det fanns andra anledningar till att det blev så stökigt förut och det var ju bland annat det att det känndes som ett tillfälligt boende och inte ett hem och att man inte riktigt orkade bry sig, samt att det var ju så sjukt med saker överallt så var helt omöjligt att hålla efter.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara allting på ett bra sätt så här i bloggen. Men fråga gärna om det är något som ni undrar över så ska jag göra mitt bästa med att besvara de funderingar som ni har. Och jag ber er att istället för att dömma och ta saker förgivet så ta reda på all fakta och information och/eller fråga. Vare sig jag eller Per tar illa upp utav ärliga frågor, även om man ifrågasätter oss. Hellre det och att saker och ting klarnas upp än dömmas i tysthet.

Men det är väl egentligen något jag tycker borde gälla överallt, alltså att ta reda på vad som försigår och varför innan man drar några slutsatser.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0