Hur mycket?

Ibland funderar jag över hur mycket det krävs för att vi ska kunna skaffa ett hus, även om det så skulle vara av den lite mindre skalan, vill ju inte ha något överdrivet stort iaf.

Skulle det fungera då bara en av oss har jobb? Nej antagligen inte eftersom banken man lånar av brukar vilja att man har kvar ungefär 11 000 kronor ( beroende på hur familjen ifråga ser ut ) efter att det rörandes lånet och driftkostnaderna är betalda.

Driftkostnaderna varierar ju även dom från år till år och beroende på vad man använder och hur ofta osv, men för ett normalt hushåll i ett någolunda normal stort hus så ligger driftkostnaderna per år på runt 30 000 kronor. Vilket på blir ungefär 2500 kronor per månad.


Ett kök som Per och jag satt och drömde om och planerade för något år sedan. Jag som ritat.

Men det innebär egentligen att om jag fick en lön på runt 5000 - 6000 kronor så skulle det med största sannolikhet fungera om Per får ett jobb med liknande lön han hade tidigare här i vår.

Det är klart att vad amorteringen och det hamnar på beror ju på vad huset kostar och hur mycket man behöver låna givetvis. Här i Värmland får man nog vänja sig med tanken på att det blir iaf någonstans runt 1 000 000 kronor eftersom det av någon anledning är himla dyrt här medan uppe i Norrland så skulle det kanske komma upp i 600 000 kronor.


Samma kök men från en annan vinkel. Jag som ritat upp denna med.

Men det går ju att spåna i så länge och kolla med banken lite om vad dom säger och så och hålla koll så det inte ändras några regler eller liknande medan vi väntar på att det ska bli vår tur att få oss ett ordentligt hem.




Kommentarer
Postat av: Therese

Snyggt ritat, du kanske också skulle satsa på en karriär där man säljer och ritar kök! :D:D för det där såg verkligen proffsigt ut! :)

2009-06-25 @ 09:49:04
URL: http://theresefesan.blogg.se/
Postat av: Evelina

Therese:

Tack så hemskt mycket. Ja det hade ju faktiskt varit himla roligt måste jag säga, älskar ju verkligen att hålla på med sådant :)

Hur är allting med dig såhär på sommaren då? :)

2009-06-26 @ 15:50:33
URL: http://lifeofeve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0