Övervikt

Detta är ett ganska stort ämne egentligen, jo jag vet min humor är på topp.

Nej men det är ett ganska hett ämne då om man hellre vill säga det på det viset. För att komma fram till det som jag ville ta upp så är det främst rörandes kring det med att vara överviktig och hur andra behandlar en.

Jag måste säga att jag till stor del ändå trotts min storlek har behandlats rätt så väl dock stöter även jag på de fördommar och förutfattade meningar detta bidrar med.

Det låter som man överdriver många gånger när man tar upp sådant som man råkat ut för, bara för att man är stor, men så är det tyvärr inte. Det kan vara svårt att förstå när man inte varit i den sitsen själv, som med det mesta annat.

Jag ( och givetvis inte bara jag ) har varit till olika läkare och många av de problem jag har haft då har ju direkt berott på övervikten. Att jag tex varit med i en bil olycka och flugit en bit av motorhuven hör inte dit.

Just det exemplet inträffade ett tag efter själva olyckan och jag upplevde att min knä känndes rent ut sagt obehagligt ibland. Så jag sa till läkaren om det eftersom jag inte haft problem med detta innan olyckan. Nej denna underbara docktor ger då som svar att ja jag väger ju lite mer än henne så det är det det beror på, även att jag har ont i foten när jag gick berodde ju även det på övervikten och inget annat. Tack och lov så fick jag tag i en bättre docktor sedan som upptäckte att mitt knä tagit stryk det med i olyckan samt att det gjorde så ont när jag gick berodde på lösa benflisor som stack in i ledbandet varje gång jag tog ett steg.

Jag har även gått till vår husläkare några gånger och det har även där inträffat att det är svårt att se bortom övervikten.

Tyvärr är det många gånger så extremt att man näst intill skulle kunna komma in med en bruten hand och dom kan få det att bero på ens övervikt.

Man ser fler som behandlas liknande och detta är ju inte ett lokalt problem om man säger så.

Detta finns även inom jobb, endel jobb är ju självklara att har du dålig kondis och är stor så passar du helt enkelt inte, det kan ju bero på både din och andras säkerhet. Men man behandlas många gånger annorlunda för att man är stor, så är det tyvärr.

Jag tror den bästa kommentaren är ju den att det är ju bara att äta mindre tex. Det är inget som är "bara", det är så individuellt att det behöver inte alls bero på överkonsumtion av vare sig mat eller onyttigheter. Mitt stora problem är inte att jag äter för mycket, något som väldigt många dessvärre tar som en självklarhet när dom ser ens storlek.
Hon är överviktig så det innebär att hon smålar i sig chipspåsar snabbare än hon andas.
Jag avskyr när folk inte kan tänka steget längre och fråga sig  varför istället för att ta saker och ting förgivet.

Som sagt så mitt problem är för lite motion och oregelbundna tider för mat. Ett jäkligt bra bevis på det är ju när Per jobbade på det andra jobbet och tog med sig mat hem så fick jag mat regelbundet och pang sa det så gick jag ner över 10 kg. Det enda jag ändrade på då var som sagt tiderna jag åt på, det var inge mer motion och inge mindre dricka utan bara fasta tider för maten.

Då kan man ju kanske fråga sig varför jag inte äter på fasta tider om det funkar så bra. Men som sagt så i min värld så finns det inte att bara göra. Tack vare mina underbara jävla diagnoser så blir allting som handlar om rutiner exempelvis till extremt stora projekt och är mycket svåra att hålla.

Det är klart att folk får tycka vad dom vill, det är ju ingen som kan tvinga någon till annat, men jag tror att så oerhört många skulle må så mycket bättre om dom inte blev ställda mot väggen hela tiden och alla dessa förutfattade meningar.

Men profitionella människor som exempelvis inom vården bör se till symptomer och försöka ta reda på vad som är fel istället för att dra slutsatsen övervikt är grunden till alla sjukdommar och även ondska. Det är långt ifrån alltid man ens hinner ta upp de problem man känner av innan man får höra vad det beror på. Ska det vara så svårt att lyssna på sin patient?
Man behöver ju inte utesluta övervikten för det är ändå en stor del i många problem, men inte alla och det är väl det som är så viktigt att komma ihåg.

Det är mycket som jag skulle vilja säga i detta område egentligen men finner inte riktigt ord för allting så jag tror jag lämnar det här.

Men jag har sagt det förr och jag säger det igen. Ställ er alltid frågan varför innan ni dömmer någon annan, oavsett storlek eller tänkbart problem. Många gånger finns det mycket som ligger dolt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0